Entrevistem a la Maite Esteve, directora de la Fundació Catalunya Cultura, que ens parla sobre el paper de la Fundació en el sector cultural català, el mecenatge i el rol de l'ICF com a membre del Patronat.

Per aquelles persones que no coneguin què és la Fundació Catalunya Cultura, ens podries fer un breu resum de la seva missió i principals objectius?
La Fundació va ser constituïda a finals de 2014 per un grup d’empresaris i empresàries que comparteixen la ferma voluntat d’impulsar la cultura, el talent i la creativitat com a via de transformació social i econòmica del país.
L’objectiu de la Fundació és promoure la creació de nous instruments que permetin desenvolupar la sostenibilitat de la cultura teixint aliances entre el món empresarial i el cultural.
Quins són els principals projectes que esteu liderant ara mateix?
Destacaria, d’una banda, el Programa IMPULSA CULTURA de formació, acompanyament i acceleració de projectes culturals per a treballar i millorar la seva sostenibilitat. I, de l’altra, el Segell d’Empresa Compromesa amb la Cultura que visibilitza el mecenatge i aquelles empreses que estan donant suport al món de la cultura.
A més, lluitem per una reforma legislativa de la Llei de Mecenatge mitjançant la Plataforma pel Mecenatge, on aglutinem més de 120 entitats culturals, científiques i socials, amb la que fem un enorme treball d’incidència política tant a nivell nacional com autonòmic en pro d’un marc legislatiu que propicií la participació privada en el món cultural, social i de la recerca.
Tenim programes per millorar la comprensió de la importància del món cultural a diferents escoles de negoci i impulsem accions, activitats i actes constantment per posar en valor el reconeixement de la societat al poder transformador de la cultura.
Una de les iniciatives més recents és el Premi Empresa Cultura, en què consisteix?
Així com el Premi IMPULSA CULTURA premia a un projecte cultural excel·lent que ha passat per la Fundació, el Premi EMPRESA CULTURA vol reconèixer aquelles empreses que destaquen per les seves bones pràctiques en el suport a la cultura tant en el seu entorn corporatiu com en el de proximitat o territori on es troba.
Comparteixes amb nosaltres algun projecte cultural que hagis conegut de primera mà i que sigui especial?
Se’m fa difícil mencionar-ne alguns i seria injust. A la Fundació hi passen cada any desenes de projectes culturals que estan fent una feina excel·lent en el territori on incideixen i a més duen implícit un impacte social, constitutiu d’oportunitats i iniciatives, molt mereixedor de ser mencionat.
Tots els projectes que han passat per la Fundació conformen la Comunitat IMPULSA, gairebé 200 projectes de tot Catalunya que tenen un alt poder transformador econòmic, social i territorial.
Els darrers anys hem tingut l’oportunitat d’establir relacions personals molt estretes amb els responsables d’aquests projectes i admirem el que fan i sobretot com ho fan, és per això que des de la Fundació som altaveu de les seves activitats i propostes culturals.
Quin paper jugar el mecenatge per impulsar la cultura?
Un paper clau i vital que cal impulsar. La inversió pública en cultura va patir una forta sotragada els anys de la crisi econòmica i mai ha arribat a recuperar-se’n. Si a això hi sumem que hem patit una crisi sanitària mundial que ha colpejat de manera brutal el món cultural, és fàcil d’entendre que és de vital necessitat que existeixi i creixi aquest sentiment de corresponsabilitat, més comú en països anglosaxons, on la inversió privada és peça clau per a poder fer créixer el talent i la creativitat que a Catalunya existeix i que propicia el creixement d’un sector econòmic poc reconegut però de gran importància.
Com poden les empreses contribuir a la promoció de la cultura?
De moltes maneres. La més fàcil, donant-hi suport.
Participar d’accions culturals de proximitat en la mesura que ens sigui possible segons la capacitat i volum de la nostra organització, incloent una part de RCC (responsabilitat cultural corporativa) a la RSC de la nostra empresa on es tingui en compte el suport a la cultura com a canal i via de cohesió social i millora del bé comú.
També propiciant bones pràctiques i fomentant el coneixement i l’estima de la cultura dins la pròpia empresa, alhora que apropant i convidant a participar a gent del món de la cultura dins la pròpia empresa tant a nivell d’organigrama com per mitjà d’accions culturals o regalant o oferint participacions culturals als treballadors.
Quin rol juga l’ICF com a membre del Patronat?
L’ICF és un membre fundador de la Fundació que ha cregut en el valor i el poder de la cultura com a dret fonamental i ha considerat la necessitat de participar i donar suport als reptes i objectius de la Fundació des dels seus inicis.
L’ICF al formar part del Patronat de la Fundació, òrgan de governança i administració de la mateixa, participa de les decisions que es prenen sobre les línies d’actuació a dur a terme i les accions a realitzar, així com tots els aspectes naturals i legals derivats del fet de ser-ne membre.
A més a més, l’ICF és membre de la Comissió de Fonts de Finançament de la Fundació que, gràcies al seu know-how i àmbit d’actuació, esdevé imprescindible a l’hora d’aportar coneixements que ens ajuden a detectar oportunitats financeres i de capital pels projectes culturals que passen per la Fundació.
Quins són els reptes de futur de la Fundació Catalunya Cultura?
Poder seguir acompanyant molts projectes culturals i fer créixer la Comunitat IMPULSA per ajudar a vertebrar una xarxa de cultura forta, excel·lent i sostenible per a tot Catalunya. Un altre repte important és aconseguir conscienciar a la societat del valor de la cultura, del seu poder transformador social, econòmic, territorial i intel·lectual. A diari també treballem per veure aprovada una Llei de Mecenatge equiparable a qualsevol llei europea, propiciar l’augment de la inversió pública en cultura a Catalunya i fer possible la creació d’un fons d’inversió per a projectes culturals.