Entrevistem al secretari general de l'European Association of Public Banks (EAPB), Marcel Roy, per parlar sobre el rol de la institució i el paper dels bancs públics de promoció.

Quan es va fundar l'EAPB i quina és la seva missió?
L'Associació Europea de Bancs Públics (EAPB, la sigla en anglès) es va fundar el 4 de maig del 2000. La seva missió principal és defensar els interessos del sector bancari públic davant les institucions europees, influir en el procés legislatiu de la UE i assegurar-se que els models de negoci específics i les funcions públiques dels nostres membres es tinguin en consideració en les lleis europees. També tenim un paper important a l'hora d'organitzar l'intercanvi de millors pràctiques entre els bancs públics d'Europa.
La banca pública a Europa és un model força estès. Pots explicar-nos els diversos models de banca pública que existeixen a Europa?
L'EAPB aplega més de trenta organitzacions associades, entre les quals hi ha bancs promotors, com ara bancs públics de desenvolupament estatals o regionals i agències de finançament locals, institucions financeres públiques i associacions de bancs públics de disset estats membres i països de la UE, els quals representen directament i indirectament els interessos de més de noranta institucions financeres davant la UE i altres parts interessades europees.
El primer grup, els bancs promotors d'àmbit estatal i regional, és el grup més nombrós. Les seves activitats estan orientades a donar suport a les pimes i els municipis, mentre que el segon grup, format per agències de finançament municipal, s'especialitza en el finançament de municipis i empreses municipals. El tercer grup, representat solament de manera indirecta per mitjà d'associacions estatals d'Àustria i Alemanya, el formen els bancs públics comercials.
Quins tipus de projectes finança la banca pública?
La missió dels bancs de promoció és finançar àrees que no reben cap finançament o reben un finançament insuficient del mercat. Tanmateix, això no significa que no es tingui en compte la qualitat dels projectes. S'hi inclouen projectes l'objectiu dels quals és fer més verda la nostra economia, però també projectes que tenen un objectiu social, com l'habitatge social o els préstecs a empreses que ajuden a integrar grups socialment exclosos.
En general, les nostres activitats se centren en projectes econòmicament viables i operen amb un cert grau de rendibilitat, que està per sota del nivell dels operadors privats, però que al mateix temps permet mantenir la solidesa financera de les nostres institucions sense necessitat de rebre nous fons públics. Els beneficis es reinverteix en nous projectes d'interès públic o es destina a reforçar les posicions financeres de les nostres institucions.
En la seva opinió, quins són els beneficis de comptar amb un banc públic, com l'ICF, per al desenvolupament econòmic d'una regió?
Els bancs públics regionals, com l'ICF, estan profundament arrelats als seus territoris i són els que coneixen més bé les seves economies locals, les seves pimes i necessitats. S'asseguren que els diners s'inverteixen on més es necessiten, fins i tot en la cooperació amb bancs públics de desenvolupament estatals o europeus. La UE ha reconegut els bancs promotors estatals com a socis importants del Pla d'Inversions per a Europa.
Quin paper van tenir els bancs públics durant la crisi de la covid-19?
La xarxa de bancs promotors europeus, estatals i regionals i les agències de finançament municipal han estat un actiu essencial a l'hora de fer front a les conseqüències econòmiques de la pandèmia de la covid-19. A causa de la complexitat de la situació i de les diverses necessitats, els bancs promotors estatals estan especialment preparats per oferir la combinació adient de productes financers i col·laborar amb el sector privat. Només en els sis primers mesos, els bancs públics promotors van aportat prop d'un bilió d'euros per a mesures de suport.
Quins reptes haurà d'afrontar l'EAPB els anys vinents?
Igual que amb la covid-19, els nostres membres s'enfronten a importants reptes en el context de la guerra a Ucraïna. Es necessita suport arran de l'escassetat de combustibles en general, però també de matèries primeres importades en molts sectors de la indústria (semiconductors) i l'agricultura.
En el futur, l'èxit de les activitats dels bancs públics continuarà depenent d'un marc regulador estable i eficient. La introducció de Basilea IV, l'últim element de la resposta del Comitè de Basilea a la crisi financera mundial, podria augmentar els costos dels bancs promotors en la distribució dels seus préstecs i podria dificultar el finançament de les administracions regionals i locals i de les entitats del sector públic.
També cal tenir en compte els reptes que ens planteja el canvi climàtic. Les inundacions de l'any passat a Europa van ser un recordatori dels canvis que hem de fer en els nostres models econòmics, fins i tot mitjançant un finançament més ecològic.
El desenvolupament sostenible s'ha convertit en la nostra prioritat màxima amb la creació d'un grup de treball específic i les postures de l'associació sobre les taxonomies climàtica i social i sobre les normes europees dels bons verds.